Wednesday, June 5, 2013

DIY Gubahan Bunga| Pokok Buluh Cina

Betul ke nama pokok ni Pokok Buluh Cina?

Pokok buluh ni kan ada 2 jenis. 

Yang ni jenis ada campur-campur warna hijau-cream-putih. 
Sebab tu i panggil Pokok Buluh Cina. (sesuka hati kan!)
Then, sejenis lagi daunnya semua warna hijau. 


Ni pun pokok yang kat umah mak ayu di Besut.
Maklumlah, cuti sekolah 2 minggu ayu kat kampung.
Kebosanan tu, ada la masa menggodek pokok kan.

Kesian tengok pokok ni tak terjaga. 
Dahan pun dah jadi senget sebab daun dan batangnya menyenget nak dapatkan cahaya!
Dah jadi tak centre dah kedudukan pokok tu. 
Semua menyenget ke arah yang kena cahaya jerk.


Maka, inilah operasinya!

Potong dulu dahan-dahan yang sesuai dipotong.
Ayu nak buat 'gubahan' tanam semula dalam bentuk bulat!


Dah siap pun potong dan tanam semula. 
Cantik kan?

Semoga dapat hidup dengan subur. 
Siap pesan kat mak suruh siram tiap-tiap hari jika tak hujan.
Bulan puasa nanti kalau balik besut kita tengok perkembangan tumbesaran pokok ni.

Love;
Ayu Rashid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...