Tuesday, November 12, 2013

Spaghetti ala Ayu Rashid

Ribut taufan apa ntah, rajin pulak nak cuba resepi yang tak pernah i buat.
Padahal takat nak makan sepinggan dua tu, lagi berbaloi gi makan kat kedai.
Wat kecah dapur jer lebih... nasib baik menjadi walaupun tak sesedap kedai punya.
Boleh laaa... cubaan kali pertama.

Resepi refer kat google. Pastu semalam beli bahan kat Billion.
Hari ni satu hari layan makan Spagetthi. Confirm sebulan taknak makan dah hahah!

So, here we go...

Mozarella cheese tu tak digunakan pun. Sebab tetiber cam pelik pulak kalau letak. 

Rebus Spaghetti dalam 2 minit (letak minyak masak sesudu supaya tak melekat).
*Ayu salah ambik spaghetti jenis halus, tak berapa sedap sebab halus sangat.

Bahan sos. Tiliklah sendiri hahaha.
*tetiber kannn ada cili padi. Kata tekak melayu.

Tumis bawang merah, bawang putih.
*Cili padi tu letak sebijik-sebijik sebab nanti kalau pedas anak-anak takleh makan pulak. Ni kira stok gigit terus ahaks. I suka pedas.

Tumis pulak daging/ayam kisar sampai garing... kalau tak garing tak sedap.

Masukkan sos spaghetti + tomato puri.
Kalau takder tomato puri, boleh jer gantikan dengan potongan Tomato. Lagi sedap sebab fresh.

Next... Cendawan Butang

Next... sosej
Next... capsicum (korang nak letak carrot pun boleh, lagi banyak sayur lagi sedap). 

Masukkan garam (boleh jugak letak blackpapper atau lada sulah... pepandai dan suka tekak memasing la kan... i ada anak kecik takleh la nak merapu sangat bahannya. Nanti kesian anak takleh makan.

Masukkan air panas jika pekat sosnya pekat sangat.
DONE!

Hasilnya... Taraaaaaaa!
Kagum dengan diri sendiri. Hahahaha!

6 comments:

cik hani said...

terliur tengoknya..sedap oooo

Ayu Rashid said...

Takder la sedap mana hani... so-so jer..

~ NANA ~ said...

lama x buat...tengok ni rasa teringin pulak...hehe

Sarina Samsudin said...

lepas ni try cabonara plak....sedapppp

Ayu Rashid said...

Mesti rajin msk ni...

Ayu Rashid said...

Tahun dpn plak try hihiii. Mkn kat pizza jer senang *nmpk sgt malas masak hehe*