Thursday, September 11, 2014

Resepi Ayam Singgang

Assalamualaikum.

Kelmarin, ayu share kat FB gambar ayam singgang.
Hohooooo... beginilah rupa parasnya. Tak semenggah!
Takder masa nak tukar-tukar masuk pinggan-mangkuk lawa.
Lagipun, jangan berangan nak tengok pinggan-mangkuk-periuk-cawan lawa kat umah i.
Tobat korang takkan jumpa. Iols tak minat, asal buleh guna sudaaaaa.
Belum sampai seru nak buat koleksi barang dapur hehhe.


Ramai yang pelik. Ayam pun boleh masak singgang ke?
Biasa ikan, tulang lembu dan daging lembu jer kan.
Tapi... ayam singgang pun sedap ok!


Ini dia resepinya. Lebih kurang sama jer dengan resepi singgang daging/tulang.

*Anggaran bahan sila pepandai agak sendiri hehehe.

Bahan-bahan:
Ayam
*Bawang merah
*Bawang putih
*Kunyit hidup
*Lengkuas
*Cili kering
Ketumbar (tak perlu goreng, basuh terus tumbuk dan takyah lumat sangat)
Garam
Gula/gula melaka (sikitttt jer nak kasik lemak-manis sket)
Air (sebagai kuah)

Bahan bertanda (*) tu semua potong ajer!

Cara:
Campak jer semua masuk dalam periuk beserta air.
Masak sampai ayam empuk dan nampak keluar minyak ayam (macam dalam gambar)
Nak lagi sedap, masukkan lada solok sebijik-sebijik. Buat ulam kalau nak pedas.


Tu jer bahan dan caranya. Memang sedap dan mudah giler nak buat.
Sila sekawankan makan dengan budu/sambal belacan/sambal tempoyak dan ulam-ulaman.
Ulam paling ngam dengan singgang ialah timun dan petai.
Fuhhhhhhhhhhhhh! terus rasa ehhhh! sedapnya aku masak hehhe.

Ok... cuba, jangan tak cuba. Time takder selera, lauk macam ni memang sesuai.
Sekian, dari dapur Ayu Rashid!


3 comments:

Fizah said...

baru nk tny...ayam singgang pun ado ekk...hehe...kita buat dia, ye dak kak? ;)

E-ta said...

Tak pernah tau pun padahal org ganu pun

Azura Awang said...

Asam keping?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...