Wednesday, November 9, 2016

Salah ke jadi surirumah berkelulusan tinggi?

Dulu-dulu la kan
Jika seseorang pompuan pegang title 'surirumah'
Ia seolah-olah dipandang lekeh jer
In fact, sampai sekarang pun ada lagi yang berpandangan camtu

Lagi-lagi juga kita ni surirumah yang dulunya blaja sampai U
Ada yang pernah kerja atau tak pernah kerja langsung
Memang sentiasa jadi 'bahan' la orang mengata

"Eh, sayangnya belajar tinggi-tinggi tapi tak kerja"
"Buat rugi jer masuk U, habiskan masa dan duit, hujung-hujung dok ceruk dapur jugak"
"Haa, cuba tengok anak Acik Senah tu, kerja makan gaji, kau blaja tinggi tapi tak kerja"

Haa, kalau nak list-kan kata-kata tu
Berdarah mata baca hahahhaha.

Well, abaikan ajer
Walaupun hati pedih luka menghiris kalbu
Sebab, semua tu sebenarnya memang dah takdir dah
Apa jua keputusan kita ambik, nak kerja atau tak
Tu semua asbab yang kita sebagai manusia nampak dengan mata kasar jer
Sedangkan, semua tu Allah dah atur elok-elok dah.

Biasanya, yang mengata tu, tak menyumbang apa-apa pun
Malah, dia yang nak kita menyumbang kat dia kalau kita kerja
Cuba korang buat bisnes dari rumah
Pastu tetiap bulan hulur-hulur duit kat dia
Haaa, ko tengok la... automatik ayat-ayat kat atas tu bertukar hahaha
Dan-dan ko dipuji okey!
Begitulah lumrah mak-nu-sia. Redha jer la.


Sebenarnya, orang luar (samada family atau anon)
Adalah antara penyumbang tekanan pada surirumah berkelulusan tinggi

Memang perit terima kata-kata tu
Malah kadang-kadang ada yang membezakan
Antara anak-menantu-family yang isterinya bekerja dan tak bekerja

Sebab apa nak beza-beza?
Ntah... mungkin mereka rasa isteri yang bekerja tu berduit, bertitle, hebat
Dapat bantu suami dari segi kewangan
Dan boleh dibangga-banggakan 

"Menantu ko kerja apa Kiah?"
"Anak pompuan ko kerja pangkat apa, kat putrajaya ke?"
"Apa, menantu ko yang belajar tinggi tu tak kerja ke?"
"Menantu ko dah berenti kerja ke, mampu ke anak ko tanggung keluarga"

Ni la mungkin contoh perbualan mak-mak kat kampung kan?
Contoh... saya bagi contohhh :P

Haaa, lepas tu mula la nak membanding-banding dan membeza-bezakan
Yang anak menantu (pompuan bekerja) dapat la layanan istimewa

Pastu, lagi tak menahan
Depan menantu asyik sebut risau anak lelaki dia susah
Tak cukup duit sebab sorang jer kerja
Siap tanya, dah tak nak kerja semula ke... senang sikit nanti

OMG! Macam-macam kan kerenah manusia ni.
Ke ada motif lain dok risau pasal duit ni?

Pada saya
Hal anak menantu ni, takyah la kalut amik tau sangat
Mereka ada la tu perancangan memasing
Kita sebagai ibu bapa ni, restukan dan doakan jer
Semoga Allah permudahkan urusan mereka, lapangkan rezeki
Berkati rezeki dan bagi kebahagiaan untuk anak-menantu-cucu sekalian

Susah tau, kalau manusia hanya nampak rezeki hanya pada kerjaya dan duit
Rezeki ni macam-macam bentuk
Takyah nak tamak haloba dengan duit jer
Sesilap, anak menantu ko yang tak kerja dan ko anggap susah tu la nanti
Yang akan jaga berak-kencing ko masa ko melepek sakit nanti.
Biasanya macam ni la kan?
Well, dah menantu tak kerja kan, banyak la masa goyang kaki hahaha
Yang bekerja tu, bizi dengan kerjaya

Tapi, kalau saya
Jika baik layanan orang tu kat saya dan tak menyakitkan hati
Aku jaga la.
If not... kem salam hahahhaa.

So, surirumah out there.
Sabor jer la dengan spesis manusia camni

Biarlah orang nak kata rugi belajar tetinggi tapi jadi surirumah
Sebab kita dok umah pun kerja, berbisnes
Ada jer pendapatan sendiri
Takkan la nak buat monthly report income kita berapa kan?

Kang buat report, tetiap bulan dapat call mintak sumbangan hahahha
Choiii sangat kan?
So, teruskan dengan apa yang kita dah buat
Jika takder bisnes apa nak buat dan masih buntu?
Jom, join team OhWanginya

Jika rajin usaha dan pastinya dengan izin dan rezeki dari Allah
Takat nak dapat 4 angka sebulan dengan hanya bisnes dari rumah
BOLEH SANGAT!



Dengan commitmnent fees RM150
Kita dah boleh mula berbisnes Dropship De'Xandra Perfume

Haa, buat jer target bulanan nak dapat berapa income
Takyah kalut dengan kata-kata orang okey.
Kita susah belum tentu orang nak tolong
Tapi, bila senang... tengok la saper dulu yang mengendeng nak pinjam duit hehe.

Okey, jumpa lagi :)


No comments: